فارسی / English
گزارش پي‌گيري‌هاي انجمن روان‌پزشکان درباره‌ي اقدامات اخير سازمان نظام روان‌شناسي (3)
پيرو گزارش‌هاي قبلي درباره‌ي اقدامات اخير سازمان نظام روان‏شناسي و مشاوره، و تداخل آن با حيطه‌ي عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، و سازمان نظام پزشکي جمهوري اسلامي ايران، سومين گزارش از فعاليت‏هاي انجام‌شده از طرف انجمن علمي روان‏پزشکان ايران به اطلاع مي‏رسد:

ديدار با دو نفر از نمايندگان محترم عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي

بر اساس آن چه در هيأت مديره‌ي انجمن تصويب شده بود، و با پي‌گيري‌هاي انجام‌شده و با کمک و ياري برخي از هم‌کاران عزيز، بعد از ظهر روز سه‌شنبه 29 اردي‌بهشت 1393، ديدارهايي جداگانه با دکتر مسعود پزشکيان، نماينده‌ي فعلي و عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، و وزير سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، و نيز دکتر رسول خضري، نماينده‌ي مجلس و عضو ديگر کميسيون بهداشت و درمان انجام شد. در اين دو ديدار که از طرف انجمن روان‌پزشکان ايران، دکتر احمد جليلي، دکتر فربد فدايي، دکتر رضا دانشمند و دکتر سامان توکلی حضور داشتتند، بعد از ارايه‌ي گزارشي از اقدامات اخير سازمان نظام روان‌شناسي، درباره‌ي موضوع و راه‌هاي پيشِ رو گفت‌وگو انجام شد.
دکتر پزشکيان، که قانون تشکيل سازمان نظام روان‌شناسي در زمان وزارت ايشان در مجلس طرح و تصويب شده بود و به آن آگاهي داشتند، بادقت به حساسيت موضوع درمان و سلامت جامعه اشاره کردند و تأکيد داشتند که طبق قوانين مصوب، از جمله «قانون برنامه‌ي پنج‌ساله‌ي پنجم توسعه‌ي جمهوري اسلامي ايران (1394 ـ 1390)» و نيز «سياست‌هاي کلي سلامت» که فروردين امسال ابلاغ شده است، وزارت بهداشت متولي کليه‌ي امور مربوط به سلامت است و بنابراين، سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و نظارت بر تمام فعاليت‌هاي مربوط بايد تحت نظر اين وزارت انجام شود. ايشان تأکيد داشتند که طبق قانون، هيچ سازمان ديگري نمي‌تواند براي فرد يا مرکزي مجوز درماني صادر کند، مگر آن که اين امر از طرف وزارت بهداشت به آن سازمان محول شده باشد. هم‌چنين، ايشان ضمن تأييد اين که درمان‌هاي مرتبط با سلامت روان طبيعتاً در حيطه‌ي وظايف متخصصان روان‌پزشکي است، ذکر کردند که نيازسنجي، برنامه‌ريزي و تصويب آموزش‌هاي تخصصي و فوق‌تخصصي پزشکي برعهده‌ي وزارت بهداشت است، و نهاد و سازمان ديگري نمي‌تواند در اين امر دخالت کند. علاوه بر اين، ايشان راه‌حل‌هايي هم براي پي‌گيري موضوع پيش‌نهاد دادند.
در ديدار با دکتر رسول خضري، بعد از ارايه‌ي گزارش موضوع، ايشان هم بر لزوم نظارت بر امر درمان و سلامت توسط وزارت بهداشت و لزوم سامان‌دهي به وضعيت ارايه‌ي خدمات سلامت روان، و از جمله تعيين حدود حرفه‌اي گروه‌هاي مختلف ارايه‌دهنده‌ي اين خدمات توسط وزارت بهداشت تأکيد کردند. علاوه بر اين، با اشاره به اهميت سلامت روان در نظام سلامت کشور به ضرورت بازنگري در ساختارهاي مربوط به سلامت روان در وزارت بهداشت و لزوم ارتقاي جايگاه سلامت روان در ساختار وزارت بهداشت، مثلاً به شکل ايجاد معاونت سلامت روان، تأکيد داشتند.
خوش‌بختانه، با توجه به آگاهي و حساسيت آشکار و مسؤولانه‌اي که در اعضاي محترم کميسيون بهداشت و درمان مجلس، و نيز مسؤولان محترم وزارت بهداشت وجود دارد، و با راه‌نمايي‌هاي که براي کمک به وضعيت سلامت روان داشتند، بيش از پيش اميدواريم که با کمک و هم‌راهي هم‌کاران محترم روان‌پزشک، و حمايت و مساعدت مسؤولان مختلف بتوانيم با طمأنينه و آرامش گام‌هايي جدي براي ارتقاي سلامت جامعه برداريم، و استوارتر از قبل به ارايه‌ي خدمت به مردم عزيزمان بپردازيم.
گزارش اقدامات و پي‏گيري‌هاي بعدي انجمن، متعاقباً به اطلاع هم‌کاران عزيز خواهد رسيد.
تاريخ ارسال :
۱۳۹۳/۰۳/۰۱
 بازديد : 
۱۷۸۲
کليه حقوق سايت طبق قوانين نرم افزاري متعلق به انجمن روانپزشکان ايران است.
نرم افزار آرشیو عکس و فیلم